Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Het door de stadsmens geschapen Stikstofprobleem.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Het door de stadsmens geschapen Stikstofprobleem.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het ontstaan van heide en stuifstanden in Drente en op de Veluwe, en het ontdoen van bosgronden van de vuchtbare bovenlaag van de humus, door begrazing en potstallen.
Om aan vuchtbare grond te komen vond de mens 500 jaar geleden de potstal uit. Men groef de vuchtbare bovenlaag tussen de bomen uit en gebruikte die als strooisel in de potstal. In het voorjaar strooide men de mest en het strooisel over dichtbij gelegen akkers.
Op deze wijze werd de humuslaag van de verder van het dorp gelegen “woeste grond” geleidelijk aan verarmd en de begroeiing verschraalde tot een paar soorten zoals heide, planten en enkele grassen die aan zeer arme grond genoeg hebben.
Door de landbouw en veeteelt, zoals schapen en geiten, ontstonden er door begrazing en verplaatsing van fosfaat naar de stallen grootschalige heidevelden en zandverstuivingen die weinig met natuur te maken hebben.
Naarmate de grond nog verder werd uitgeput en de schapen op grotere afstand van de dorpen graasden was de bodem daar zover verarmd dat er weinig meer groeide en de wind grip kreeg op het zand. Zandverstuivingen rond de dorpen werd een groot probleem. De akkers en delen van de dorpen verdwenen regelmatig onder het stuifzand of de heidevelden.
Stroe, Garderen, enz, verdwenen soms onder het stuifzand, wegens gebrek aan Stikstof en humus en daardoor begroeiing in de omgeving.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 13:59 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Er is 25 miljard apart gereserveerd voor het potje voor het verdienmodel inzake stikstof. Dat zou reden moeten zijn tot nadenken. Het geld moet linksom of rechtsom betaald worden door de gewone mensen en zal belanden in de zakken van de best georganiseerde lobbyisten. Valt het kwartje al?

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als ik het goed begrijp wordt de vroegere bosgrond in Oost Nederland nu weer net zo vruchtbaar als het voorheen was, voordat wij de heide er voor in de plek boerden.
Foei toch!!!
Ik heb persoonlijk niks tegen heide, enz. Maar we moeten er niet van uitgaan dat het hier een natuurlijk habitat is. Het is eigenlijk een exoot via de mens geschapen. Net als een siertuin.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 23, 2022 12:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dan zag ik onlangs een gesprek tussen de BBB en die juffrouw van de VVD.
Daaruit bleek dat men in de coalitie zelfs in de verte niet wist wat het probleem met Stistof was. Nooit was in Nederland het gehalte van Stikstof in de natura gebieden gemeten. Men had in de coalitie zelfs in de verte geen idee, hoe die 25 miljard euro, die was uitgetrokken om het Stikstof probleem te bestrijden, moest worden besteed.
Het lijkt mij dat je eerst een probleem op moet meten, voordat je het kunt bestrijden. Of is dat een ouderwetse gedachtegang.
Dit telt natuurlijk niet voor VVDers met een beperkt geheugen.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 31, 2022 12:09 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

25 miljard op een plek leggen voor een niet bestaand probleem. Hoe van de pot gerukt moet je zijn om 25 miljard over de balk te smijten?

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2022 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Rusland is wereldwijd de grootste leverancier van graan producten.
Toch is de productie van graan per bunder in Rusland beduidend minder dan bv in Frankrijk.
Dit komt doordat op de Russische velden nauwelijks stikstof in de vorm van mest wordt aangebracht. Zonder stikstof gift is de opbrengst een stuk lager in Rusland, per hektare, dan hier in het westen.
Ik vraag me trouwens af of, als de Russen hun graan levering aan West-Europa staken ook wij gebrek aan brood krijgen.
Ik begrijp dat Nederlands graan vaak in dierenvoeders wordt verwerkt.