Geplaatst: Di Jun 21, 2022 14:34 |
|
|
|
Natubico schreef: | Dus er is meer dan voldoende parkeergelegenheid in de straat en ook in de directe nabijheid, maar er moet wel structuur gecreeerd worden in de parkeerchaos.
Sorry hoor, maar kan dit even niet helemaal volgen. |
Cliox schreef: | Voldoende parkeerplaats betekent niet voldoende laadplekken. Er is geen garantie dat voor mijn deur plaats is wat evident is als ik wil opladen. |
Wanneer iedere e-auto-bezitter 'n vaste en exclusieve parkeerplaats bij 'n oplaadpaal zou kunnen krijgen zouden waarschijnlijk veel meer e-auto's verkocht gaan worden en zou er binnnen de kortste keren 'n groot gebrek zijn aan parkeerruimte.
De huidige regeling remt dus het autobezit wat af en dat is prima zo.
Want ook elektrisch rijden kan zo maar opeens 'n stuk schadelijker worden voor het milieu.
Bijvoorbeeld omdat de centrales wegens 'n tekort aan gas opeens weer voluit op kolen moeten gaan draaien.
Tja, wie het onderscheid tussen oost en west niet kent of wil respecteren, die kan zomaar het deksel op z'n neus krijgen. (Net als degene die het onderste uit de kan wil, dus). |
|
_________________ "As long as there are slaughterhouses there wil be battlefields" (Tolstoy) |
|
|
|
Geplaatst: Wo Jun 22, 2022 9:21 |
|
|
|
Natubico schreef: | Wanneer iedere e-auto-bezitter 'n vaste en exclusieve parkeerplaats bij 'n oplaadpaal zou kunnen krijgen zouden waarschijnlijk veel meer e-auto's verkocht gaan worden en zou er binnnen de kortste keren 'n groot gebrek zijn aan parkeerruimte. |
Feitelijk onjuist. Er ontstaat een organische verschuiving in de parkeerbehoefte. Indien meer mensen een elektrische auto kopen en het aantal brandstofauto's in gestaag tempo afneemt, neemt in het verlengde de parkeerbehoefte voor brandstofauto's af. Het is prima om de parkeerplekken af te stemmen op de parkeerbehoefte. Die verschuiving is onvermijdelijk.
Overigens wel grappig dat je toegeeft dat de gemeente de elektrificatie van het autopark onvoldoende faciliteert. Je stelt immers dat wanneer de gemeente dit wel doet, veel meer elektrische auto's zullen worden verkocht. Dit is dus exact waar ik het al weken over heb! De elektrificatie van het autopark zou veel meer stuwkracht mogen krijgen, het is namelijk het doel om zo snel mogelijk over te gaan op elektrisch rijden!!
Quote: | De huidige regeling remt dus het autobezit wat af en dat is prima zo. |
Nee het is niet prima zo. De afwezigheid van laadmogelijkheden belemmert de natuurlijke overgang van de brandstofauto naar de elektrische auto. Dat is wat je indirect beweert: "Wanneer iedere e-auto-bezitter 'n vaste en exclusieve parkeerplaats bij 'n oplaadpaal zou kunnen krijgen zouden waarschijnlijk veel meer e-auto's verkocht gaan worden" Dat sluit naadloos aan op wat ik de hele tijd al beweer. Als je wil elektrificeren zal je op lokaal niveau moeten faciliteren. Doe je dit niet beperk je de elektrificatie.
Quote: | Want ook elektrisch rijden kan zo maar opeens 'n stuk schadelijker worden voor het milieu. |
Niet wanneer het aantal brandstofauto's afneemt. Een elektrische auto stoot immers minder uit aldus de theoretische bejegening van het aspect.
Quote: | Bijvoorbeeld omdat de centrales wegens 'n tekort aan gas opeens weer voluit op kolen moeten gaan draaien.
Tja, wie het onderscheid tussen oost en west niet kent of wil respecteren, die kan zomaar het deksel op z'n neus krijgen. (Net als degene die het onderste uit de kan wil, dus). |
Dat is precies datgene wat ik al jaren roep en wat ik ter discussie wil stellen: Hoe ga je om met de stroombehoefte?
Op dit moment is de stroombehoefte groter dan het stroomaanbod. Er is nu al kans dat we in de winter te weinig stroom hebben. Rob Jetten riep onlangs op dat we de airco niet zo hoog moesten zetten wegens de tekorten. Dat druist toch volledig in tegen klimaatdoelen? Hypothetisch gezien zou het stroomnet crashen op het moment als we vandaag collectief de brandstofauto inwisselen voor de elektrische auto.
De stroomtekorten is overigens een probleem dat niet van vandaag op morgen verholpen is. De stroomvraag groeit gestaag zonder dat er rigoureuze middelen worden ingezet om hierin te voorzien. Denk aan de bouw van energiecentrales en het drastisch uitbreiden van het stroomnet. In plaats van dat de overheid ijverig bouwt, sluiten zij juist energiecentrales. Je ziet de trend de verkeerde kant op buigen en het probleem toenemen. |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Vr Jun 24, 2022 20:41 |
|
|
|
Natubico schreef: | Wanneer iedere e-auto-bezitter 'n vaste en exclusieve parkeerplaats bij 'n oplaadpaal zou kunnen krijgen zouden waarschijnlijk veel meer e-auto's verkocht gaan worden en zou er binnnen de kortste keren 'n groot gebrek zijn aan parkeerruimte. |
Cliox schreef: | Feitelijk onjuist. Er ontstaat een organische verschuiving in de parkeerbehoefte. Indien meer mensen een elektrische auto kopen en het aantal brandstofauto's in gestaag tempo afneemt, neemt in het verlengde de parkeerbehoefte voor brandstofauto's af. Het is prima om de parkeerplekken af te stemmen op de parkeerbehoefte. Die verschuiving is onvermijdelijk.
Overigens wel grappig dat je toegeeft dat de gemeente de elektrificatie van het autopark onvoldoende faciliteert. Je stelt immers dat wanneer de gemeente dit wel doet, veel meer elektrische auto's zullen worden verkocht. Dit is dus exact waar ik het al weken over heb! De elektrificatie van het autopark zou veel meer stuwkracht mogen krijgen, het is namelijk het doel om zo snel mogelijk over te gaan op elektrisch rijden!! |
Nou, bedoeld werd eigenlijk dat meer mensen die nu geen auto willen rijden (o.a. vanwege alle nadelen die aan fossiele brandstof verbonden zijn en de ongemakken die het opladen van elektrische auto's met zich mee brengt), over de streep getrokken zouden worden wanneer die oplaadongemakken er niet meer zouden zijn.
Dan zouden er dus echt veel te weinig van die exclusief aan een woning toegewezen plekken bij 'n laadpaal gaan zijn.
Dat zou trouwens ook nog wel 'ns problemen kunnen gaan geven met de stroomvoorziening.
Dus vervangen van fossiel door elektrisch ja, eventueel binnen afzienbare tijd verplicht, maar ook dan moet dat elektrisch ook weer niet al te comfortabel worden.
Alleen wie zo'n e-auto echt nodig heeft (en geen laadpaal op eigen terrein) zal dan de ongemakken op de koop toe nemen. |
|
_________________ "As long as there are slaughterhouses there wil be battlefields" (Tolstoy) |
|
|
|
Geplaatst: Zo Jul 03, 2022 15:48 |
|
|
|
Het kabinet wil dat alle leaseauto's vanaf 2025 uitsluitend volledig elektrisch zijn. Leuk. Hoe dan? Ons elektriciteitsnet kraakt in haar voegen, en in veel regio's in Nederland is al te weinig capaciteit om huishoudens of bedrijven aan te sluiten. Bovendien: niet alle gebruikers van leaseauto's wonen in een huis met eigen oprit en ruimte voor een eigen laadpaal, dus hoe moeten die dat gaan doen? Slapen met de voordeur open, terwijl een verlengsnoer uit de meterkast naar hun 40 meter verderop geparkeerde auto kronkelt?
Ik werk bij een internationaal bedrijf, zowel onze commerciële als onze technische mensen reizen door heel Europa. Fijn dan, dat ze straks alleen nog maar elektrisch mogen rijden. Probeer maar eens een laadpaal te vinden op het platteland van Zuid-Frankrijk, of in Tsjechië, veel succes. Bovendien, áls je in die regionen al een laadpaal vindt, duurt het 9 van de 10 keer een paar uur voor je auto weer opgeladen is. Dus staan de mensen een paar uur uit hun neus te eten om te wachten tot ze verder kunnen. Een reis duurt dan twee keer zo lang. Wie gaat dat betalen? |
|
_________________ Fatsoen moet je doen. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Jul 11, 2022 11:59 |
|
|
|
Natubico schreef: | Nou, bedoeld werd eigenlijk dat meer mensen die nu geen auto willen rijden (o.a. vanwege alle nadelen die aan fossiele brandstof verbonden zijn en de ongemakken die het opladen van elektrische auto's met zich mee brengt), over de streep getrokken zouden worden wanneer die oplaadongemakken er niet meer zouden zijn. |
En dat word ik nu dus niet.
Quote: | Dan zouden er dus echt veel te weinig van die exclusief aan een woning toegewezen plekken bij 'n laadpaal gaan zijn.
Dat zou trouwens ook nog wel 'ns problemen kunnen gaan geven met de stroomvoorziening. |
Laten we daar maar eens op inzoomen! Dat heb ik namelijk een paar keer ingebracht maar niet iedereen is overtuigd.
Quote: | Dus vervangen van fossiel door elektrisch ja, eventueel binnen afzienbare tijd verplicht, maar ook dan moet dat elektrisch ook weer niet al te comfortabel worden. |
Zodat mensen brandstofauto's blijven rijden? Dan gaan we weer de verkeerde kant uit...
Quote: | Alleen wie zo'n e-auto echt nodig heeft (en geen laadpaal op eigen terrein) zal dan de ongemakken op de koop toe nemen. |
Het nut en noodzaak van een elektrische auto kun je nooit onderbrengen in procedures. Dat wordt te complex en bovendien kost dat disproportioneel veel inspanning omdat te verifiëren en valideren. Een parkeerplaats toebedelen aan een elektrische auto is vele malen goedkoper.
En vergeet niet dat je zo meer mensen die nu geen auto willen rijden (o.a. vanwege alle nadelen die aan fossiele brandstof verbonden zijn en de ongemakken die het opladen van elektrische auto's met zich mee brengt), over de streep trekt wanneer die oplaadongemakken er niet meer zouden zijn...  |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Jul 11, 2022 12:08 |
|
|
|
Pejeka schreef: | Het kabinet wil dat alle leaseauto's vanaf 2025 uitsluitend volledig elektrisch zijn. Leuk. Hoe dan? Ons elektriciteitsnet kraakt in haar voegen, en in veel regio's in Nederland is al te weinig capaciteit om huishoudens of bedrijven aan te sluiten. Bovendien: niet alle gebruikers van leaseauto's wonen in een huis met eigen oprit en ruimte voor een eigen laadpaal, dus hoe moeten die dat gaan doen? Slapen met de voordeur open, terwijl een verlengsnoer uit de meterkast naar hun 40 meter verderop geparkeerde auto kronkelt? |
Een goede samenvatting van mijn recente bijdrage in de topic. Ik lees mee en zal je waar nodig ondersteunen. Ik kijk nu al uit naar het verloop van het gesprek.
Quote: | Ik werk bij een internationaal bedrijf, zowel onze commerciële als onze technische mensen reizen door heel Europa. Fijn dan, dat ze straks alleen nog maar elektrisch mogen rijden. Probeer maar eens een laadpaal te vinden op het platteland van Zuid-Frankrijk, of in Tsjechië, veel succes. Bovendien, áls je in die regionen al een laadpaal vindt, duurt het 9 van de 10 keer een paar uur voor je auto weer opgeladen is. Dus staan de mensen een paar uur uit hun neus te eten om te wachten tot ze verder kunnen. Een reis duurt dan twee keer zo lang. Wie gaat dat betalen? |
Ik heb bij een internationaal bedrijf gewerkt en weet dat Duitsland en België al een groot probleem waren. Sterker nog, Groningen was al een probleem. Dan werd ik al benaderd of zij met mij mee konden rijden omdat het onpraktisch was om lange afstanden te rijden.
Wat ik de overheid verwijt is dat zij bedrijven niet dwingen om minder kilometers te rijden. Zet in op hybride werken, thuiswerken, neem afscheid van megapanden, reis alleen indien dit onvermijdelijk is en maak gebruik van digitale middelen zoals internet. Het is totale onzin dat wij naar Oostenrijk en Frankrijk moesten om in werkgroepen casussen door te spreken. Een dag vol wollig geblaat en geen resultaat.
En waarom bedrijven van Groningen in Maastricht laten werken en omgedraaid? Waarom medewerkers in dienst nemen die meer dan 100 kilometer wonen van hun standplaats? De overheid weigert echter hier op in te zetten want onder de streep is een auto een melkkoe. En dat blijft ook bij elektrische auto's.
Bedrijven worden dadelijk gedwongen om elektrisch te leasen, fiscale voordelen verdwijnen, de particulier mag BTW en MRB gaan betalen, stroom wordt fors duurder want het wordt schaars, verzekeraars drijven de prijs op wegens de vele branden en zo wordt het elektrisch rijden van de toekomst duurder dan het brandstof rijden nu. |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Jul 11, 2022 16:57 |
|
|
|
Cliox schreef: | Pejeka schreef: | Het kabinet wil dat alle leaseauto's vanaf 2025 uitsluitend volledig elektrisch zijn. Leuk. Hoe dan? Ons elektriciteitsnet kraakt in haar voegen, en in veel regio's in Nederland is al te weinig capaciteit om huishoudens of bedrijven aan te sluiten. Bovendien: niet alle gebruikers van leaseauto's wonen in een huis met eigen oprit en ruimte voor een eigen laadpaal, dus hoe moeten die dat gaan doen? Slapen met de voordeur open, terwijl een verlengsnoer uit de meterkast naar hun 40 meter verderop geparkeerde auto kronkelt? |
Een goede samenvatting van mijn recente bijdrage in de topic. Ik lees mee en zal je waar nodig ondersteunen. Ik kijk nu al uit naar het verloop van het gesprek.
Quote: | Ik werk bij een internationaal bedrijf, zowel onze commerciële als onze technische mensen reizen door heel Europa. Fijn dan, dat ze straks alleen nog maar elektrisch mogen rijden. Probeer maar eens een laadpaal te vinden op het platteland van Zuid-Frankrijk, of in Tsjechië, veel succes. Bovendien, áls je in die regionen al een laadpaal vindt, duurt het 9 van de 10 keer een paar uur voor je auto weer opgeladen is. Dus staan de mensen een paar uur uit hun neus te eten om te wachten tot ze verder kunnen. Een reis duurt dan twee keer zo lang. Wie gaat dat betalen? |
Ik heb bij een internationaal bedrijf gewerkt en weet dat Duitsland en België al een groot probleem waren. Sterker nog, Groningen was al een probleem. Dan werd ik al benaderd of zij met mij mee konden rijden omdat het onpraktisch was om lange afstanden te rijden.
Wat ik de overheid verwijt is dat zij bedrijven niet dwingen om minder kilometers te rijden. Zet in op hybride werken, thuiswerken, neem afscheid van megapanden, reis alleen indien dit onvermijdelijk is en maak gebruik van digitale middelen zoals internet. Het is totale onzin dat wij naar Oostenrijk en Frankrijk moesten om in werkgroepen casussen door te spreken. Een dag vol wollig geblaat en geen resultaat.
En waarom bedrijven van Groningen in Maastricht laten werken en omgedraaid? Waarom medewerkers in dienst nemen die meer dan 100 kilometer wonen van hun standplaats? De overheid weigert echter hier op in te zetten want onder de streep is een auto een melkkoe. En dat blijft ook bij elektrische auto's.
Bedrijven worden dadelijk gedwongen om elektrisch te leasen, fiscale voordelen verdwijnen, de particulier mag BTW en MRB gaan betalen, stroom wordt fors duurder want het wordt schaars, verzekeraars drijven de prijs op wegens de vele branden en zo wordt het elektrisch rijden van de toekomst duurder dan het brandstof rijden nu. |
Thuis werken klinkt leuk, maar niet echt haalbaar als bij een fabriek in Tsjechië een machine stil staat en die storing alleen kan worden opgelost doordat er een monteur ter plekke aan de machine komt werken.
Overigens wil ik er niet aan denken thuis te werken. Ik heb weliswaar geen ambulante functie, maar ik houd werk en privé graag gescheiden. Ik vind het heerlijk na een dag hard werken de deur van de werklocatie achter me te kunnen sluiten en naar mijn thuis te gaan. Zou er niet aan moeten denken dat mijn huis ook mijn kantoor zou zijn.
Bovendien: betaalt mijn bedrijf me dan huur voor de ruimte die ik in mijn huis ter beschikking stel als bedrijfsruimte, of hoe zit dat? |
|
_________________ Fatsoen moet je doen. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Jul 11, 2022 17:35 |
|
|
|
Elektrisch rijden bestond al in de jaren 1910-1920. Meerdere grote autofabrikanten brachten toen elektrische auto's uit. waaronder de Detroit Electric. Het werd geen succes. De eerste Haagse elektrische tram was een accutram, op lijn 9. Ook geen succes. Niet voor niets hebben de toenmalige ondernemers dit concept verlaten. |
|
_________________ Fatsoen moet je doen. |
|
|
|
Geplaatst: Di Jul 12, 2022 18:17 |
|
|
|
Ah, mag je werkgever dan ook bij jou intrekken? |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Di Jul 12, 2022 19:00 |
|
|
|
Natubico schreef: | Nou, bedoeld werd eigenlijk dat meer mensen die nu geen auto willen rijden (o.a. vanwege alle nadelen die aan fossiele brandstof verbonden zijn en de ongemakken die het opladen van elektrische auto's met zich mee brengt), over de streep getrokken zouden worden wanneer die oplaadongemakken er niet meer zouden zijn. |
Cliox schreef: | En dat word ik nu dus niet. |
Cliox heeft nu al 'n auto, dus daar ging 't hier niet over.
Natubico schreef: | Dus vervangen van fossiel door elektrisch ja, eventueel binnen afzienbare tijd verplicht, maar ook dan moet dat elektrisch ook weer niet al te comfortabel worden. |
Cliox schreef: | Zodat mensen brandstofauto's blijven rijden? Dan gaan we weer de verkeerde kant uit... |
Wanneer elektrisch verplicht is speelt dat probleem niet meer.
Natubico schreef: | Alleen wie zo'n e-auto echt nodig heeft (en geen laadpaal op eigen terrein) zal dan de ongemakken op de koop toe nemen. |
|
|
_________________ "As long as there are slaughterhouses there wil be battlefields" (Tolstoy) |
|
|
|
Geplaatst: Di Jul 12, 2022 22:06 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Jul 12, 2022 22:53 |
|
|
|
Pejeka schreef: | Die 2 euro per dag kunnen ze dan ergens steken waar de zon niet schijnt. |
Die 2 euro per dag komt van het Nibud. Ook zij hanteren daarvoor een berekening.
En nee, je huis of kamer wordt geen bedrijfsruimte. Als dat zo zou zijn dan mag het bedrijf daar ook permanent gebruik van maken en geen 8 uur per dag. Ze mogen er spullen stallen, inrichten, etc. Daar zit jij echt niet op te wachten.
Ik vind die 2 euro redelijk. De kosten van je woning lopen immers sowieso door, of je nu thuis bent of niet. Door thuis te werken maak je iets meer kosten: eigen koffie, WC, verwarming, etc. Nibud heeft dat berekend op 2 euro per dag ofwel zo'n 50 euro per maand. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Wo Jul 13, 2022 10:58 |
|
|
|
Pejeka schreef: | Nee, ik verhuur dan een bedrijfsruimte, ofwel, ik richt een deel van mijn huis in als bedrijfsruimte voor het bedrijf waar ik werk, en geen enkel bedrijf krijgt bedrijfsruimte gratis. Dus kijk op de markt wat een bedrijfsruimte van pakweg 4 bij 4 kost per maand, tel daarbij op wat voor energiekosten ermee gemoeid zijn (verwarming, elektriciteit, enz.) en maak daar een mooie prijs van. Die 2 euro per dag kunnen ze dan ergens steken waar de zon niet schijnt. |
Wellicht kan 't zo bekeken worden dat de werkgever die kamer vijf dagen in de week huurt voor acht uur per dag.
Dat zou bij 'n voledige maandhuur van 450,- ongeveer 100,- p.m. waard zijn.
Daarnaast komt dan de vergoeding voor licht, verwarming etc. gedurende die uren.
Wordt 't misschien iets van 150,- p.m.. |
|
_________________ "As long as there are slaughterhouses there wil be battlefields" (Tolstoy) |
|
|
|
Geplaatst: Wo Jul 13, 2022 17:54 |
|
|
|
Natubico schreef: | Pejeka schreef: | Nee, ik verhuur dan een bedrijfsruimte, ofwel, ik richt een deel van mijn huis in als bedrijfsruimte voor het bedrijf waar ik werk, en geen enkel bedrijf krijgt bedrijfsruimte gratis. Dus kijk op de markt wat een bedrijfsruimte van pakweg 4 bij 4 kost per maand, tel daarbij op wat voor energiekosten ermee gemoeid zijn (verwarming, elektriciteit, enz.) en maak daar een mooie prijs van. Die 2 euro per dag kunnen ze dan ergens steken waar de zon niet schijnt. |
Wellicht kan 't zo bekeken worden dat de werkgever die kamer vijf dagen in de week huurt voor acht uur per dag.
Dat zou bij 'n voledige maandhuur van 450,- ongeveer 100,- p.m. waard zijn.
Daarnaast komt dan de vergoeding voor licht, verwarming etc. gedurende die uren.
Wordt 't misschien iets van 150,- p.m.. |
Nee, ik verhuur die ruimte fulltime. Of dacht je dat ik na de werkdag de kamer leeg ging halen, de ladenkast en het logeerbed van zolder ging halen om die kamer weer om te toveren in de logeerkamer die het ooit was? Of dat ik in de avond in mijn privétijd voor de lol nog eens op een kantoor ging zitten om eigen dingen te doen? |
|
_________________ Fatsoen moet je doen. |
|
|
|
Geplaatst: Do Jul 14, 2022 2:39 |
|
|
|
Dat is allemaal eigen keus,
Formeel, oftewel contractueel bezien, is een en ander in elk geval wel mogelijk.
En dat is niet het geval bij echte kantoorruimte. |
|
_________________ "As long as there are slaughterhouses there wil be battlefields" (Tolstoy) |
|
|
|
|
|