Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Discussie rookverbod horeca (2) Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 254, 255, 256 ... 260, 261, 262  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Mei 01, 2021 17:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Klopt, ik lik regelmatig mijn BBQ leeg. Puur genieten, lekker in mijn eentje, geen imagokwestie.

Is het al eens in je opgekomen dat juist omdat je hier komt vertellen (en blijkbaar tegen je vriendin) dat je sigaren rookt, het wel degelijk een imago kwestie kan zijn? Laughing

BerichtGeplaatst: Za Mei 01, 2021 18:35 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Zeker, imago was immers een nadrukkelijk punt in onze discussie, maar toen wisten we nog niet dat ik dat op weerwoord zou plaatsen; mogelijk zou dan toch de conclusie "imago" getrokken kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2021 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Opnieuw wordt het rookverbod aangescherpt! Goede zaak:

"Per 1 juli zijn rookruimtes in overheids- en openbare gebouwen verboden. Dat betekent dat scholen, ziekenhuizen, musea, sportkantines, bibliotheken, maar ook zorginstellingen, gemeentehuizen, de Tweede Kamer en ministeries vanaf die datum rookvrij zullen zijn. Het rookvrij maken van gebouwen en ruimtes waar mensen komen of werken is een van de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord, dat staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) in 2018 met meer dan 70 partijen sloot."

Dat het maar rap gedaan is met deze asociale bedoening. En nu doortrekken die hap!

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/06/29/rookruimtes-in-openbare-gebouwen-per-1-juli-gesloten

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2021 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
Buiten waar het waait, is geen overlast.

Dat is er wel. Zeker als ik aan het eten ben. Asociaal om dan een sigaret op te steken met als argument 'we zitten toch buiten.'
Er bestaat geen recht om overlast te veroorzaken dus uit die dingen.
Gelukkig bestaan er ook fatsoenlijke mensen die opstaan en verderop roken als ze niet even kunnen wachten.

Quote:
Dus als ik last heb van rondrennende kinderen, kan ik klagen.
Er bestaan kindervrije horeca dus ..... en rookvrije horeca.....

Typisch roken, alsmaar wijzen naar anderen en wegrollen bij het onderwerp.

Quote:
Anti rokers zijn wel heel intolerant geworden.

Omdat rokers asociaal zijn. Hou je even in als mensen naast je eten. Ik laat toch ook niet mijn tweetakt scooter naast je tafel stationair lopen?

Quote:
Als er een rookplaats is dan ga je daar niet zitten.

Er is geen recht om overlast te veroorzaken. Als mensen fatsoen hebben, wachten totdat ik klaar ben met eten en dan een sigaret roken zal ik niets zeggen, blaas je sigarettenrook over mijn eten heb je een probleem met me.

Verder begrijp ik jou niet, je schreeuwt moord en brand bij 400 doden door het vaccin, daarmee moet direct worden gestopt, maar roken waaraan 20.000 mensen jaarlijks sterven vind je geen probleem. Heb je zelf niet door hoe hypocriet dat is?

Bron: www.rokeninfo.nl

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2021 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Klopt, ik lik regelmatig mijn BBQ leeg. Puur genieten, lekker in mijn eentje, geen imagokwestie.

Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2021 15:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

estudiant schreef:
Ik rook af en toe een sigaar. En wel zoals een sigaar gerookt dient te worden, n.l. zacht zuigend en nooit de rook over de longen inhaleren en dat ook alleen maar in mijn achtertuin wanneer ik alleen ben.
Ik besprak dat eens met een bevriend arts en we kwamen tot de conclusie dat er dan nauwelijks enig gezondheidsrisico aan kleefde. Ook van verslaving of gewenning kon geen sprake zijn, want de hele winter rook ik er geen.
Maar zij vroeg toen even verder, n.l. waarom ik dan eigenlijk überhaupt sigaren rook. Na enige discussie bleef o.a. "imago" over, maar dit kon ik weerleggen doordat ik slechts en alleen in mijn tuin rook; beide waren we toen van mening dat "imago" dan niet de reden kon zijn, tenslotte hoef ik geen indruk op mijzelf te maken.

Blijft puur genieten over, vooral met een espresso erbij.

No-brainer. Thuis kun je doen en laten wat je wil. Op het moment dat het risico het individu ontstijgt maken we afspraken. Dat geldt ook voor het nuttigen van alcohol.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 06, 2022 16:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Rookverbod in het bedrijfsleven is wederom aangescherpt. Roken wordt steeds meer taboe. Binnenruimtes zijn verboden en zelfs overkappingen zijn niet toegestaan. De rokers stonden weer op hun achterste benen. Op één locatie die ik ondersteun stinkt het hele kantoor naar de rook door een binnenruimte waar iedereen mag roken. De deur wordt vaak niet afgesloten, de rook verspreidt zich vervolgens door het hele gebouw. De straat ligt ook vaak vol met peuken waar gerookt mag worden. Maar het net sluit zich rondom rokers. En maar goed ook!

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 10:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Derdehands rook:

In deze mini-docu over derdehands rook wordt inzichtelijk gemaakt hoe schadelijke stoffen na het buiten roken ongemerkt mee het huis in worden genomen en waar ze onder andere op neerdalen. Het fenomeen derdehands rook is voor veel mensen nog relatief onbekend. Internationaal is derdehands rook al goed onderzocht. Het is wetenschappelijk aangetoond dat rookdeeltjes na roken op oppervlakten, huid en haren neerslaan en van daaruit ook weer opgenomen kunnen worden door inademen en inslikken. De gebruikte UV-spray in dit experiment laat goed zien hoe derdehands rookdeeltjes zich via aanraking zouden kunnen verspreiden. Zelfs als ouders echt hun best doen om er voorzichtig en bewust mee om te gaan. Daarom is stoppen met roken zo belangrijk. Stoppen is helemaal niet simpel, maar je hoeft het echt niet alleen te doen. Kijk op puurrookvrij.nl welke hulpmiddelen er zijn en welke stopmethode het beste bij jou past.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 17:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Werkgevers mogen vanaf heden ook niet meer faciliteren. Dit is tegen het zere been van rokers. Deze week troffen wij sigarettenpeuken aan in de fabriek. Levensgevaarlijk. Dus deze week een rondje langs de velden gedaan namens de werkgever. Rokers roepen keihard, dan moeten jullie maar zorgen dat wij kunnen roken. En anders gebeurt het stiekem.

Dat levert de volgende gesprekken op:

Werknemer: Jullie faciliteren het maar.
Werkgever: Al zouden wij willen, het is wettelijk niet toegestaan.
Werknemer: Dan handelen jullie maar strijdig met de wet.
Werkgever: Dus bent van mening dat strijdig met de wet mag worden gehandeld?
Werknemer: Alleen wanneer dit een legitiem doel dient.
Werkgever: Prima. Dan ontslaan we alle rokers.

Een 'never ending story' ben ik bang. Recent nog rokers aangesproken op het terras en gevraagd of ze kunnen wachten met hun gifstaafjes totdat wij ons eten ophebben. Iets met fatsoen. Dan roepen ze dat het buiten mag. Een grote misvatting is en blijft dat roker denken dat zij een vrijbrief hebben om overlast te veroorzaken.

Wat mij betreft wordt roken per direct afgeschaft.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 1:40 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Derdehands rook:

In deze mini-docu over derdehands rook wordt inzichtelijk gemaakt hoe schadelijke stoffen na het buiten roken ongemerkt mee het huis in worden genomen en waar ze onder andere op neerdalen. Het fenomeen derdehands rook is voor veel mensen nog relatief onbekend. Internationaal is derdehands rook al goed onderzocht. Het is wetenschappelijk aangetoond dat rookdeeltjes na roken op oppervlakten, huid en haren neerslaan en van daaruit ook weer opgenomen kunnen worden door inademen en inslikken. De gebruikte UV-spray in dit experiment laat goed zien hoe derdehands rookdeeltjes zich via aanraking zouden kunnen verspreiden. Zelfs als ouders echt hun best doen om er voorzichtig en bewust mee om te gaan. Daarom is stoppen met roken zo belangrijk. Stoppen is helemaal niet simpel, maar je hoeft het echt niet alleen te doen. Kijk op puurrookvrij.nl welke hulpmiddelen er zijn en welke stopmethode het beste bij jou past.

Dit is een totale BS

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 1:49 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliox schreef:
Werkgevers mogen vanaf heden ook niet meer faciliteren. Dit is tegen het zere been van rokers. Deze week troffen wij sigarettenpeuken aan in de fabriek. Levensgevaarlijk. Dus deze week een rondje langs de velden gedaan namens de werkgever. Rokers roepen keihard, dan moeten jullie maar zorgen dat wij kunnen roken. En anders gebeurt het stiekem.

Dat levert de volgende gesprekken op:

Werknemer: Jullie faciliteren het maar.
Werkgever: Al zouden wij willen, het is wettelijk niet toegestaan.
Werknemer: Dan handelen jullie maar strijdig met de wet.
Werkgever: Dus bent van mening dat strijdig met de wet mag worden gehandeld?
Werknemer: Alleen wanneer dit een legitiem doel dient.
Werkgever: Prima. Dan ontslaan we alle rokers.

Een 'never ending story' ben ik bang. Recent nog rokers aangesproken op het terras en gevraagd of ze kunnen wachten met hun gifstaafjes totdat wij ons eten ophebben. Iets met fatsoen. Dan roepen ze dat het buiten mag. Een grote misvatting is en blijft dat roker denken dat zij een vrijbrief hebben om overlast te veroorzaken.

Wat mij betreft wordt roken per direct afgeschaft.

Terwijl er in Nederland Koffie shops zijn, waar Marijana, gerookt kan worden en verkocht.

Ja buiten, mag je roken, waarom aten jullie niet binnen... rookvrij.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 27, 2022 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Binnen was geen plaats en verder is het ook niet relevant, niemand heeft een vrijbrief om overlast te veroorzaken, ook rokers niet. Dat is nu precies waarom het voortdurend misgaat. En waarom het rookbeleid voortdurend wordt bijgesteld. De oplossing was vrij simpel, hou een beetje rekening met elkaar. C'est tout. Omdat het rokers niet lukt worden zij geholpen door de overheid. Het is triest dat het nodig is maar roken is nu eenmaal een asociale gewoonte.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 27, 2022 10:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
Cliff schreef:
Derdehands rook:

Dit is een totale BS

Goed onderbouwd ook. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 20:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Rokers bewijzen keer op keer weer hoe asociaal hun gewoonte is. Wat mij betreft wordt roken op het terras per direct verboden.

Bron: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/304090/de-peiling-er-moet-een-rookverbod-komen-op-het-terras

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Of heel zwaar belasten, net als fossiel brandstof. Vervuilt ook en zorgt ook voor overlast Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 22:32 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliox schreef:
Binnen was geen plaats en verder is het ook niet relevant, niemand heeft een vrijbrief om overlast te veroorzaken, ook rokers niet. Dat is nu precies waarom het voortdurend misgaat. En waarom het rookbeleid voortdurend wordt bijgesteld. De oplossing was vrij simpel, hou een beetje rekening met elkaar. C'est tout. Omdat het rokers niet lukt worden zij geholpen door de overheid. Het is triest dat het nodig is maar roken is nu eenmaal een asociale gewoonte.

"Niemand heeft een vrijbrief om overlast te veroorzaken"

Dus kinderen worden verwijderd als ze niet luisteren!
PS Nederlandse kinderen zijn de ergste, rondrennen en gillen. Ook in Portugal.
Zeg je er wat van dan is het antwoord: Het zijn maar kinderen!!!!!

Honden die blaffen?
Hanen die om 6 uur gaan kraaien....
Er waren eens Duitse toeristen die in een Safari kamp, gingen klagen over de nachtelijke geluiden??? Rolling Eyes
De geluidsband moest uit!!!!
Dus leeuwen en panters en hippo's, stil zijn....

Als iemand BUITEN rookt dan waait die rook weg.... en rook stijgt op en slaat niet neer.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 22:42 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

https://www.tabakmag.com/

Tabak-gebruikers worden gediscrimineerd!

In Nederland worden vergunningen verstrekt voor publiek toegankelijke gelegenheden voor:
Gokkers
Alcoholgebruikers
Junkfood liefhebbers
Seks liefhebbers
Waterpijp gebruikers
Wietgebruikers

Niet alles is gezond en/of wenselijk. Zij die ervoor kiezen kunnen, dankzij de vergunning, naar deze gelegenheden en hun plezier hebben. En heb je er niets mee...? Dan ben je vrij om te kiezen geen gebruik te maken van dergelijke gelegenheden.

Dat is mooi. Dat was Nederland. Maar er is géén vergunning voor gelegenheden waar tabak gebruikt mag worden!
TabakMAG! wil dat er vergunning verstrekt gaat worden aan deze gelegenheden. Een 18+ gelegenheid, het “tabakmag-cafe”. Het publiek wordt tegemoet gekomen met een sticker op de deur zodat men is geïnformeerd dat in deze locatie gerookt kan worden.

Het wordt tijd voor actie en tegengeluid. Stop de betutteling en intolerantie!

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
"Niemand heeft een vrijbrief om overlast te veroorzaken"

Dus kinderen worden verwijderd als ze niet luisteren!
PS Nederlandse kinderen zijn de ergste, rondrennen en gillen. Ook in Portugal.
Zeg je er wat van dan is het antwoord: Het zijn maar kinderen!!!!!

Drogreden.

Quote:
Honden die blaffen?
Hanen die om 6 uur gaan kraaien....
Er waren eens Duitse toeristen die in een Safari kamp, gingen klagen over de nachtelijke geluiden??? Rolling Eyes
De geluidsband moest uit!!!!
Dus leeuwen en panters en hippo's, stil zijn....

Drogreden.

Quote:
Als iemand BUITEN rookt dan waait die rook weg.... en rook stijgt op en slaat niet neer.

Rook gaat niet recht omhoog. Een roker ruik je vaak op kilometers afstand. En als je er direct naast zit en de wind staat ongunstig kun je er wel degelijk last van hebben. Als ik eet spreek ik de roker ook aan op zijn of haar asociaal gedrag. En ik reken af met uitspraken als 'ik ben buiten en heb recht op...', nee dat heb je niet. Je hebt geen vrijbrief om overlast te veroorzaken dus doe dat ook niet.

Als ik niet eet vind ik het overigens net zo verschrikkelijk en kan ik er veel last van hebben maar ik gun de roker zijn of haar plezier. Dan zeg ik niets en laat ook niets merken. Mocht ik teveel last hebben stap ik op. Ik spreek personeel er wel op aan dat ik het niet prettig vind.

Roken op terrassen mag wat mij betreft verboden worden. Reden is dat de roker asociaal gedrag vertoont en daarmee overlast veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
https://www.tabakmag.com/

Tabak-gebruikers worden gediscrimineerd!

In Nederland worden vergunningen verstrekt voor publiek toegankelijke gelegenheden voor:
Gokkers
Alcoholgebruikers
Junkfood liefhebbers
Seks liefhebbers
Waterpijp gebruikers
Wietgebruikers

Niet alles is gezond en/of wenselijk. Zij die ervoor kiezen kunnen, dankzij de vergunning, naar deze gelegenheden en hun plezier hebben. En heb je er niets mee...? Dan ben je vrij om te kiezen geen gebruik te maken van dergelijke gelegenheden.

Dat is mooi. Dat was Nederland. Maar er is géén vergunning voor gelegenheden waar tabak gebruikt mag worden!
TabakMAG! wil dat er vergunning verstrekt gaat worden aan deze gelegenheden. Een 18+ gelegenheid, het “tabakmag-cafe”. Het publiek wordt tegemoet gekomen met een sticker op de deur zodat men is geïnformeerd dat in deze locatie gerookt kan worden.

Het wordt tijd voor actie en tegengeluid. Stop de betutteling en intolerantie!

Onhaalbaar omdat de horeca dan massaal een tabakvergunning aanvraagt. We gaan echt niet terug in de tijd Elisabeth.

Roken is op z'n retour en niet meer van deze tijd. Een smerige gewoonte waar de samenleving snel van af moet. Ik las recent dat het kabinet voornemens is roken duur te maken. Een pakje sigaretten kan wel 47 euro gaan kosten. Het slechte nieuws is dat de prijs gestaag wordt opgevoerd. Dit zou veel sneller kunnen zodat je het ook direct voelt in de portemonnee. Als het aan mij lag zou ik de prijs per direct opvoeren naar 25 euro en om te voorkomen dat mensen gaan hamsteren nog maar 1 pakje per persoon verkopen.

Daarnaast de minimum leeftijd verhogen voor roken en rookwaar alleen verstrekken indien in het bezit van een rookpas. Rookpas aanvragen bij de zorgverzekeraar, kosten 25 euro per maand als duit in het zakje om tegemoet te komen in de zorgkosten.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Of heel zwaar belasten, net als fossiel brandstof. Vervuilt ook en zorgt ook voor overlast Laughing

Dat kun je heel voldaan roepen maar laten we starten met het belasten van de mate waarin de productie van een auto vervuilt. Niet vergeten dat een elektrische auto ook niet klimaatneutraal is.

ANWB zegt daarover het volgende:
Dan zijn we er nog steeds niet. We hebben nu enkel nog gekeken naar de CO2-uitstoot veroorzaakt door het rijden. Ook bij de productie van een auto komt CO2 vrij. Vooral de productie van het accupakket veroorzaakt een aanzienlijke extra uitstoot van CO2, verder is de productie van een elektrische auto niet wezenlijk anders dan die van een brandstofauto.

Bron: https://www.anwb.nl

Ergo, vervuiling reduceren zou je veel meer naar de voorkant moeten halen. Begin de aanschaf van een auto te ontmoedigen en faciliteer een goed alternatief. Indien de vervuiler de vervuiling betaalt, zoals je stelt, dan kunnen we starten met het heel zwaar belasten van het produceren van de elektrische auto. Dus een extra milieubelasting op de aanschaf van een elektrische auto.

Je hebt namelijk niets aan een reactief beleid. Het enige voordeel van een reactief beleid is dat het inkomsten geneert. Dat betekent dat de overheid zou moeten inzetten op een ontmoedigingsbeleid om een auto aan te schaffen.

Met roken is het niet anders. Ik opteer voor de invoering van rookpassen (met QR-code natuurlijk!) op naam en tegen kosten en na dit jaar geen nieuwe rookpassen verstrekken. Dan kunnen er geen nieuwe rokers meer bijkomen. Door het opdrijven van de prijs en het uitbreiden van het antirookbeleid kunnen de rokers langzaam worden uitgefaseerd.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 22:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
ANWB zegt daarover het volgende:
Dan zijn we er nog steeds niet. We hebben nu enkel nog gekeken naar de CO2-uitstoot veroorzaakt door het rijden. Ook bij de productie van een auto komt CO2 vrij. Vooral de productie van het accupakket veroorzaakt een aanzienlijke extra uitstoot van CO2, verder is de productie van een elektrische auto niet wezenlijk anders dan die van een brandstofauto.

Bron: https://www.anwb.nl

Daar hebben we het al over gehad. Als je alles meeneemt bij de elektrische auto, dan ook bij de brandstof auto. Vanaf de winning van olie tot aan de olieverscheping met milieurampen, raffinaderijen, het vervoeren naar pompstations, etc.

Dat laat men bij een brandstofauto 9 van de 10 keer allemaal buiten beschouwing en men kijkt alleen naar de productie van de auto en de uitstoot, maar niet naar het productieproces van de brandstof. Dat doet men dan weer wel met het productieproces van de accu.

Verder blijft er ook een wezenlijk verschil tussen uitstoot van een brandstofauto en de CO2 van een elektrische auto, namelijk de plek. Net als bij roken. Als jij rookt binnenshuis, dan heb je er veel meer last van dan buiten. Een brandstofauto stoot vervuiling uit precies daar waar de meeste mensen wonen. De elektrische auto vervuilt daar waar geen mensen wonen. Een wezenlijk verschil dus, wat ook 9 van de 10 keer niet wordt meegenomen.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 0:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Daar hebben we het al over gehad. Als je alles meeneemt bij de elektrische auto, dan ook bij de brandstof auto. Vanaf de winning van olie tot aan de olieverscheping met milieurampen, raffinaderijen, het vervoeren naar pompstations, etc.

Jet gaat nu over dat de vervuiler de vervuiling betaalt. Niet alleen de brandstofrijder vervuilt. Dus bezint eer ge begint.

Quote:
Dat laat men bij een brandstofauto 9 van de 10 keer allemaal buiten beschouwing en men kijkt alleen naar de productie van de auto en de uitstoot, maar niet naar het productieproces van de brandstof. Dat doet men dan weer wel met het productieproces van de accu.

En jij doet dat precies andersom. De mond vol over brandstof belasten maar muisstil over de productie van je elektrische auto. Gooi dan ook alles op een hoop, niet alleen wat je uitkomt.

Quote:
Verder blijft er ook een wezenlijk verschil tussen uitstoot van een brandstofauto en de CO2 van een elektrische auto, namelijk de plek. Net als bij roken. Als jij rookt binnenshuis, dan heb je er veel meer last van dan buiten. Een brandstofauto stoot vervuiling uit precies daar waar de meeste mensen wonen. De elektrische auto vervuilt daar waar geen mensen wonen. Een wezenlijk verschil dus, wat ook 9 van de 10 keer niet wordt meegenomen.

Dat geldt ook voor de locatie waar elektrische auto's geproduceerd worden...

BerichtGeplaatst: Ma Jun 27, 2022 2:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Is allemaal niet zo belangrijk he.

Als iemand rookt op een industrieterrein ergens in de openlucht óf rookt in jouw woonkamer, dat maakt nogal een verschil.
Als iemand vieze rook uitstoot ergens in een autofabriek vér van de bewoonde wereld óf men doet dat naast je appartement waar je raam open staat, dat maakt nogal een verschil.

Geef maar toe: de roker van nu is de brandstofauto van 2030. Vieze uitstoot op ongewenste plekken.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 03, 2022 18:13 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Ik woon aan een doorgaande weg. Veel autoverkeer, twee buslijnen met dieselbussen, en redelijk wat vrachtverkeer. Je wilt niet weten wat er aan rotzooi mijn huis binnenwalmt als ik aan de voorkant een keer een raam op heb. Hoor je geen mens over. Dat is blijkbaar "normaal". Terwijl ik toch echt het idee heb dat die blauwe walmen die dan al dan niet verdund mijn longen bereiken, ook niet direct gezonde Alpenlucht zijn.

En dan zou ik moeten gaan klagen over een sigaret die mijn buurman in de tuin rookt? Daar ruik ik minder van dan van die stinkende dieselbussen en dieselvrachtwagens.

En horeca? Heel simpel. Wijs als gemeente een bepaald percentage café's aan (bijv. 20%) waar gerookt mag worden. Blijft er 80% over voor de nietrokers. Heeft iedereen de keus waar hij naartoe wil gaan.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2022 15:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pejeka schreef:
En horeca? Heel simpel. Wijs als gemeente een bepaald percentage café's aan (bijv. 20%) waar gerookt mag worden. Blijft er 80% over voor de nietrokers. Heeft iedereen de keus waar hij naartoe wil gaan.

Dat werkt niet. Zagen we ook met de rokerscoupés in de treinen en andere gescheiden rokers/niet-rokers zones. Die zijn nu allemaal weg, met een reden. Ik heb nog de tijd meegemaakt dat er rokers-leerlingenruimtes waren in het voortgezet onderwijs.

Uiteindelijk is roken een verslaving die sterk ontmoedigd zal gaan worden en steeds verder teruggedrongen wordt. En ik sta daar wel achter, omdat rokers asociaal gedrag blijven vertonen. Onze schoolpleinen zijn nu rookvrije zones. Rokers roken er echter voortdurend. De stoeptegels met de tekst 'rookvrije zone' liggen onder de peuken.

Rokers luisteren nergens naar en eisen een recht op roken. Overal en altijd.